Błędy w umowach, regulaminach i dokumentacji – 8 ważnych zasad.
1. Niedozwolone zapisy w umowach i regulaminach
Regulamin klubowy oraz umowę najlepiej stworzyć z prawnikiem. Jest bowiem szereg zapisów niedozwolonych, których stosowanie może zaprowadzić nas na salę sądową. Te przykładowe, niestety wciąż spotykane w klubowych regulaminach to:
- Za rzeczy pozostawione w szafkach klub nie ponosi odpowiedzialności
- Opłata za niewykorzystane zajęcia nie podlega zwrotowi
- Klub nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie wypadki
W momencie podpisania przez klienta dokumentu z niedozwolonymi zapisami, nie są one wiążące. Pełną bazę niedozwolonych zapisów można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
2.Zabieranie dowodu osobistego
Nie można żądać od klienta dowodu osobistego, prawa jazdy czy paszportu i przetrzymywać go na recepcji. Zatrzymanie takiego dokumentu przez nieuprawnionego do tego instytucje jest wykroczeniem i grozi za to kara grzywny lub ograniczenia wolności
3.Ubezpieczenie OC
Warto sprawdzić OWU (ogólne warunki ubezpieczenia), zanim klub zorganizuje sportowe wydarzenie poza murami klubu, (maratony, trening outdoorowy, impreza klubowa). Wiele polis nie obowiązuje bowiem w środowisku naturalnym. Trzeba mieć to na uwadze, bo w razie wypadku i roszczeń klienta klub może mieć nie lada kłopoty, zwłaszcza finansowe.
4.Wykorzystanie wizerunku klienta
Publikowanie zdjęć klientów na portalach społecznościowych to częste zjawisko. Wiele klubów ma w swoim regulaminie zapis:
“Klub zastrzega sobie prawo do wykorzystywania zdjęć i materiałów filmowych do celów promocyjnych, na co klient wyraża zgodę”.
Takiej zgody nie można wymusić, a umieszczenie takiego punktu w regulaminie jest zapisem niedozowlonym. Aby rozpowszechniać wizerunek klienta, potrzebna jest jego zgoda. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy dana osoba jest szczegółem większej całości np.publicznej imprezy lub jest to osobą powszechnie znaną, pełniąca w danej sytuacji funkcję publiczną. W sytuacji gdy klub publikuje zdjęcia z treningu personalnego lub imprezy firmowej, gdzie widoczna jest jedna, dwie osoby – pamiętajmy o zgodzie klienta.
5. Wymuszenie zgody marketingowej
Jeśli klient zapisuje się na płatne warsztaty, szkolenie, lub dokonuje zakupu innej usługi, to wymuszenie zgody na otrzymywanie informacji marketingowych oraz przekazywanie danych osobowych innym podmiotom jest nadużyciem. Otóż taka zgoda powinna być dobrowolna i jej brak nie może zablokować dostępu do usługi, za którą klient płaci.
6.Reklamacja i dowód zakupu
Klient może reklamować towar na podstawie niezgodności towaru z umową (rękojmia), w ciągu 2 lat od daty zakupu. Reklamując zakupioną w klubie torbę sportową czy ręcznik, powinien przedstawić dowód zakupu, ale nie musi to być paragon. Jego brak nie powoduje utraty praw klienta.
Dowodem zakupu są:
- paragon
- faktura
- wydruk z terminala kart płatniczych
- wyciąg z rachunku karty
- zeznanie świadka
7. Oszustwa
Zanim uregulujesz otrzymaną fakturę, sprawdź, czy nie jest to oszustwo. Bardzo często mamy do czynienia z firmami, które liczą na naiwność przedsiębiorcy. Podszywają się pod instytucje państwowe, wysyłają pisma urzędowe do złudzenia przypominające te właściwe, wysyłają faktury za usługi, które nigdy nie zostały zlecone. Szczególnie należy być czujny gdy otrzymasz fakturę za:
- Ochronę znaku towarowego od instytucji innej niż Urząd Patentowy
- Zgłoszenie firmy do bazy przedsiębiorców innej niż CEIDG
- Fakturę za dodanie wizytówki twojego klubu do katalogu firm, o którym słyszysz po raz pierwszy.
8.Wymóg zamieszczenia zdjęcia w CV
Klub szukający prawcownika nie może żądać zamieszczenia zdjęcia w CV, ani zastrzec w ogłoszeniu, że dokument bez fotografii nie będzie brany pod uwagę. Lista informacji jakich można wymagać od osoby ubiegającej się o pracę nie zawiera wizerunku. Mówi o tym Kodeks Pracy.
*Artykuł został napisany dla portalu Body Life
Jak odpowiadać na komentarze? 10 ważnych zasad.
353 dni. Tyle czekałam na odpowiedź od organizatora dużej fitnessowej imprezy. Wykrzykniki na końcu każdego zdania? Tak odpisywał właściciel klubu fitness na uwagi klientki. Czy tak można? Tak. Nikt tego nie zabroni, ale po co działać w ten sposób? Wtedy przegrywasz....
Kto zasługuje na koronę? O “najlepszych” w branży fitness
Kto jest najlepszy? Który instruktor, menedżer, trener personalny? Jaki sprzęt do ćwiczeń, jakie zajęcia i w końcu który klub fitness zasługuje na koronę? Wielu mówi o sobie w superlatywach, a Ty? Nawet jeśli myślisz, że Tobie to nie grozi, to dobrze będzie, jeżeli...
Nie widać, a słychać i czuć. O uśmiechu przez telefon
-Klub fitness, słucham? Jedno zdanie, a mi już odechciewa się pytać o cokolwiek. Dlaczego? Wyczuwam pośpiech i wręcz irytację, że dzwonię akurat teraz. Chyba komuś przeszkadzam. Do tego ten odpychający, szorstki głos. Założę się, że recepcjonista zabija teraz wzrokiem...
Zapisz się na Newsletter, a nie przegapisz najnowszych wpisów.
Dodatkowo dostaniesz w prezencie Fitnessowe Must Know, czyli listę 6 rzeczy, które pomogą uniknąć fitnessowo-biznesowych problemów.