Nie musisz dziękować swoim klientom za to, że wybrali właśnie twój klub. Nie musisz doceniać ich wytrwałości. Nie musisz też być wdzięczny za ich lojalność ani dawać prezentów w podziękowaniu. W ogóle nic nie musisz. Jeśli jednak myślisz poważnie o swoim biznesie, to możesz, a nawet powinieneś im podziękować.
Gdy w 2006 roku otwierałam studio w Szczecinie, klienci pchali się drzwiami i oknami. Wystarczyło, że strona internetowa był świetnie wypozycjonowana, a w mieście nie było drugiego studia oferującego podobne usługi. Gdy inni podchwycili pomysł, wciąż było dobrze, ale już reklama poszła w ruch. Benefit Systems dopiero wchodził na rynek, więc i z klientami skaczącymi z kwiatka na kwiatek nie było problemów.
Dziś jest inaczej
Kluby fitness powstają jak grzyby po deszczu, trener personalny to dziś jedno z najbardziej popularnych słów,
a użytkowników kart sportowych przybywa w zatrważającym tempie.
Kowalski nie musi spędzać pół godziny w aucie. Klub fitness ma obok domu, biura i blosko przedszkola syna. Nie musi podpisywać cyrografu na wieczny trening, bo z kartą może być raz tu, raz tam. Nie ma karty? Wtedy płaci. Dużo? Ile chce. Dlaczego? Dlatego, że dziś może ćwiczyć za 300 zł miesięcznie, ale i za 30 zł. Niestety…walka o klienta jest dziś brutalna.
Klient jest, ale za chwilę może go nie być, bo obok jest taniej, lepiej, inaczej. Nie musi iść daleko. Minuta i już jest – 100 metrów dalej jest kolejny klub.
Dlatego dbaj o to, by to u Ciebie było mu dobrze. Świetna oferta, instruktorzy i wystrój to za mało. Dziękuj klientowi za każdy trening, każdą przedłużoną umowę, za każdy kolejny miesiąc. Doceń to, że jest właśnie z Tobą, a nie z tymi, co otworzyli klub za rogiem. Dziękuj za to, że zaufał Tobie i że jest lojalny. Pokaż, że ci zależy, że to dla Ciebie ważne. Daj mu to poczuć.
Pamiętaj, że twój klient widzi, słyszy, czuje doświadcza i zapamiętuje.
Zadbaj o jego wspomnienia.
Za co dziękować?
- Za to, że klient postanowił zaufać właśnie Tobie.
- Za to, że wybrał Ciebie, pomimo że gdzie indziej ma bliżej.
- Za to, że przychodzi do Ciebie pomimo ulewy, śnieżycy, upału.
- Za to, że jedzie do Ciebie w korkach.
- Za to, że wstaje o 5 rano żeby zdążyć na trening z Tobą.
- Za to, że po ciężkim dniu pracy ma jeszcze chęci i siły, by odwiedzić właśnie Ciebie.
- Za to, że płaci Tobie, pomimo że w klubie obok jest taniej.
- Za to, że jest z Tobą od wielu miesięcy, od wielu lat.
Jak dziękować?
Jasne, że możesz dać kupon zniżkowy albo darmową wejściówkę. To, co związane z pieniędzmi, zawsze chętnie przyjmujemy, ale czy zapamiętujemy? Zniżki i wejściówki to wbrew pozorom najłatwiejszy sposób na powiedzenie “dziękuję”. Tak robi wielu. Promocje są tu i tam, a zdobycie darmowego wejścia to dziś żaden wyczyn.
To już staje się nudne. W dodatku dziś, gdy tak wiele osób korzysta z kart sportowych, twoja zniżka okaże się bezużyteczna. Mało tego – może zadziałać na twoją niekorzyść, bo taki klient, który nie podpisuje umowy, nie płaci za usługi bezpośrednio tobie – poczuje się gorzej, bo rabat nic mu nie da.
Można powiedzieć, że to normalne i oczywiste. Doceniamy tych, którzy chcą ćwiczyć u nas bez pośredników, ale dziś kart jest coraz więcej, a ich użytkownicy często są też bardzo lojalnymi klientami. Żeby było jasne – do kart podchodzę, (lekko mówiąc), z bardzo dużą ostrożnością i wolałabym aby nie było ich na rynku, ale mimo to uważam, że podziękować warto każdemu klientowi, który wybiera Ciebie.
5 pomysłów na niebanalne prezenty
Rabaty, wejściówki, promocje… Wszędzie tylko kasa i kasa. Ja proponuję inaczej – niebanalnie.
Nie zawsze chodzi o to, by było drogo i dużo. Dobrze, by było z pomysłem, zaangażowaniem, z sercem. Chodzi o małe – wielkie rzeczy.
Skąd wiem, że to działa?
Wszystkie pomysły zrealizowałam u siebie. Za każdym razem było zaskoczenie, uśmiech, a nawet łzy wzruszenia. Myślę, że i ty masz tak wspaniałych, wrażliwych i wdzięcznych klientów, więc pójdź też tą drogą.
1. Dyplom
Nie tylko dzieci lubią dyplomy. Dorośli też, może nawet bardziej. Wystarczy spojrzeć na szkolenia, warsztaty, konferencje. Chętnie przyjmujemy certyfikaty i dyplomy. Połączone z uściskiem dłoni, szczerym “gratuluję” i pamiątkowym “selfie” sprawiają, że czujemy się lepiej. Niech twój klient też poczuje się świetnie.
Doceń go, daj powód do satysfakcji i radości. Z twoją pomocą zda sobie sprawę, że jest wytrwały, konsekwentny, zaangażowany. Bądź z niego dumny i niech on będzie dumny z siebie. Może to jego pierwszy dyplom w życiu? Pierwsze “Tak, jestem świetny, zasługuję na to”.
2. Kufer rozmaitości
Weź ozdobne pudełko lub torbę prezentową. Włóż tam drobiazgi, które zaskoczą, rozweselą, zaciekawią. Nie musi być drogo. Niech będzie wesoło, smacznie, inspirująco, motywująco i ładnie.
Co było w moim kufrze?
- broszka “baletnica”,
- notesy z podziękowaniem,
- trąbki z podziękowaniem,
- lizaki,
- firmowe gadżety (długopis, ołówek).
Masz problem z lizakiem pełnym cukru?
Powiem ci, że gdy moje klientki wylosowały lizaki, to cieszyły się jak dzieci. Mała rzecz, a cieszy. Jeśli jednak nie chcesz dawać swoim klientom lizaka cukrowego, to możesz wybrać takiego fit bez cukru.
3. Spersonalizowana kartka
Przygotuj kartkę w dowolnym programie graficznym np. Canva lub Crello. Możesz też wydrukować wybrane zdjęcie lub po prostu kupić gotową kartkę w sklepie. Możesz też wziąć zwykłą kartkę z notesu. Ja tak zrobiłam rok temu i wzruszeniom nie było końca. Liczy się gest, nie zawsze wygląd.
I co wtedy?
Napisz życzenia odręcznie, a jeśli drukujesz je, to chociaż podpisz się osobiście. Użyj długopisu i napisz kilka słów od siebie – tak, jak robiło to się lata temu, wysyłając życzenia świąteczne do rodziny i znajomych.
To nie wszystko…
Spersonalizuj tę kartkę – niech każdy wie, że to kartka akurat dla niego. Jeśli chcesz osiągnąć efekt “wow”, to pójdź dalej i podziękuj każdemu inaczej, eksponując to, co szczególne.
- Magda jest zawsze uśmiechnięta.
- Paweł przyjeżdża do Ciebie z daleka.
- Ania przychodziła do Ciebie pomimo problemów osobistych.
- Michał przyprowadził 2 nowych klientów…
Zawsze jest za co dziękować, ale aby wiedzieć za co, musisz chcieć poznać swoich klientów:
Odwróć się, otwórz oczy, obserwuj.
4.Trąbka wdzięczności
Kupujesz zestaw trąbek urodzinowych. Na mini kartce piszesz kilka słów z podziękowaniami. Wkładasz do środka i gotowe! Gdy obdarowany zacznie trąbić, wyleci kartka z podziękowaniami. Zaskoczenie i dużo zabawy – gwarantowane.
5. Różdżka
Dziwne? Infantylne? Kosmiczne?
Powiedziałabym, że raczej bajkowe, ale zastanów się, czy pasuje akurat do twojej bajki. Jeśli prowadzisz CrossFit z męską grupą, to byłabym ostrożna z różdżkami, choć element zaskoczenia będzie na pewno. To mogę ci zagwarantować.
Dlaczego różdżki?
Dlatego, że uczestniczkom moich zajęć często mówią, że czarują tańce, ruchem, gestem dłoni i spojrzeniem. Są niczym wróżki i czarodziejki, które sprawiają, że przenosimy się do pięknej baśni, w której jest piękno muzyki i tańca. Jeśli więc prowadzisz zajęcia taneczne lub body&mind, gdzie liczy się piękno muzyki i ruchu, to taka różdżka jest dobrym pomysłem.
Jak to zrobić?
Ozdobna słomka papierowa + wstążka + mała kartka z podziękowaniem lub życzeniami obwiązana wstążką.
Ile to kosztuje?
Na te wszystkie rzeczy potrzebujesz kilka, kilkanaście złotych. Kufer rozmaitości może być najdroższy, ale to też zależy od liczby klientów i twoich możliwości finansowych.
Jest jednak inna rzecz, najbardziej cenna: To twój czas, zaangażowanie i chęć tworzenia.
Jeśli przygotowując to męczysz się, rzuczasz kur…. na prawo i lewo i czujesz się jak na lekcji plastyki w podstawówce, to daj sobie spokój. To znaczy, że jednak jesteś skazany na te oklepane zniżki i wejściówki. Nie martw się – to też cieszy, ale będziesz jak inni.
Jeśli chcesz się wyróżnić, to pokaż klientowi, że ci zależy, że możesz, że chcesz, że doceniasz, że cieszysz się, że dziękujesz.
Nie opatentowałam tych pomysłów. Wszystkie zastosowałam u siebie i przekazuję je dalej. Korzystaj z nich śmiało, a jeśli podzielisz się ze mną wrażeniami swoich klientów lub po prostu oznaczysz mnie na swoim klubowym fanpage’u – będzie mi bardzo miło. Zastosuj te małe – WIELKIE rzeczy na swoim biznesowym podwórku.
Klienci wyjeżdżają na wakacje? Podziękuj im za wspólny czas, a chętniej wrócą do Ciebie po urlopie.
Daj swoim klientom uśmiech, wzruszenie, poczucie, że są ważni.
A jeśli chcesz z wyprzedzeniem zaplanować świąteczne prezenty, to poznaj moje 10 propozycji na niebanalne upominki dla klientów z okazji Świąt Bożego Narodzenia.
Jak widzisz lubię robić niespodzianki. Dla Ciebie też coś mam: Darmowy mini poradnik “Jak radzić sobie z zastępstwami”
Odbierz go tutaj.
Super pomysl!
Dziekuje ????
Śmiało korzystaj i dawaj swoim klientom Dużo radości. Pozdrawiam. Emilia Lis