Zaznacz stronę

Instruktor fitness, a klub. Wzajemne oczekiwania

utworzone przez | Sie 10, 2018 | FITNESS | 0 komentarzy

Sytuacja idealna to ta, kiedy wszyscy są zadowoleni: instruktor, menadżer, wlaściciel. Wzajemne oczekiwania jednak nie zawsze się pokrywają, a w sytuacji trudnej zbyt często jest milczenie i czekanie.  Gdy kwestie dotyczące współpracy będą na bieżąco omawiane, a komunikacja będzie przebiegała sprawnie, można zaoszczędzić sobie wielu niedomówień, konfliktów, a nawet utraty pracownika.

Oto 10 obszarów, o które trzeba dbać, precyzować, o których warto rozmawiać ze swoim zespołem.

1.ZATRUDNIENIE

Już na etapie rekrutacji warto przedstawić możliwe formy współpracy. Klub oferuje umowę o pracę, a może będzie to umowa między dwoma przedsiębiorcami? Dobrze, by każda ze stron zdawała sobie sprawę z plusów i minusów danego rozwiązania, znała formalne i organizacyjne aspekty każdej z tych form.

2.WYNAGRODZENIE

Pieniądze to niestety wciąż temat tabu i najczęstszy temat dyskusji wśród instruktorów. Zadbaj o to, by wszystko było jasne, bądź przygotowany na rozmowę.

Netto i brutto

Rozmawiając z instruktorem określ, czy rozmawiacie o kwocie netto czy brutto. Nie dla wszystkich jest to oczywiste i też nie wszyscy znają różnice.

Podwyżki i premie
Czy instruktor może liczyć na wzrost wynagrodzenia? Czy są określone warunki, które trzeba spełnić? Czy instruktorzy mogą liczyć na premie? Na te wszystkie pytania trzeba znać odpowiedź jeszcze zanim instruktor  podejmie ten temat.

Uzależnienie wysokości wynagrodzenia od frekwencji

  • Czy większa ilość klientów na sali jest równoznaczna z wyższą stawką godzinową?
  • Co z „trudnymi” godzinami? Czy wtedy próg ilości osób oznaczającej wyższą stawkę zmienia się?
  • Czy i w jakiej wysokości instruktor otrzyma wynagrodzenie, gdy zajęcia nie odbędą się ?

3. ZASTĘPSTWA

Organizacja

Kto jest odpowiedzialny za zaorganizowanie zastępstwa? W wielu klubach spoczywa to na instruktorach, jednak nie zawsze musi tak być.  Czy w sytuacji wyjątkowej, (np. ciężka choroba), klub pomaga w znalezieniu zastępcy? A może z założenia klub bierze to wtedy na siebie?

Kto może poprowadzić zajęcia? Czy klub ma określone wymagania dotyczące instruktora prowadzącego zajęcia, czy też liczy się to, by w ogóle ktoś poprowadził zajęcia, ktokolwiek.

Komunikacja

O zastępstwie dowiadują się często w ostatniej chwili nie tylko klienci, ale i recepcja. Pomijając sytuacje wyjątkowe, to efekt braku ustaleń. Klub oraz instruktor muszą wiedzieć do kogo i jakimi kanałami mają być dostarczane wiadomości.  Wytarczy sms wysłany recepcjonistce, czy konieczna jest rozmowa z menadżerem? To obszar, który w przypadku zaniedbań może doprowadzić do dużego chaosu komunikacyjnego i reorganizacji w klubie.

Rozliczenie
Kto rozlicza się z instruktorem, który przyszedł na zastępstwo: instruktor czy klub? Tutaj bardzo często dochodzi do konfliktów, a potem na forach fitnessowych krążą nazwiska instruktorów oraz klubów, które nie wywiązują się z finansowych zobowiązań. Żaden klub nie powinien sobie na to pozwolić, ale aby do tego nie dopuścić, trzeba rozmawiać o pieniądzach.

4.DNI OTWARTE, IMPREZY KLUBOWE


Czy instruktor musi być zawsze obecny podczas klubowych imprez? Czy jego „NIE” będzie przyjęte ze zrozumieniem czy pretensją? Często nie jest to zła wola instruktora, a brak odpowiednich ustaleń. Warto zastanowić się czy klub z dostatecznym wyprzedzeniem informuje o terminie imprezy i czy ustala warunki finansowe i zakres obowiązków.

Obowiązki

Instruktor ma wyłącznie poprowadzić zajęcia, czy może mile widziane są dodatkowe aktywności? Czy druga strona uważa to za fair posunięcie? Warto przedyskutować to wcześniej, a nie podczas imprezy lub po jej zakończeniu, gdy może być już za późno.

Rozliczenie

Jedni uważają, że klub powinien dysponować środkami finansowymi na promocję i wynagrodzenie dla instruktora podczas imprez klubowych mieć wkalkulowane w koszty. Inni są zdania, że to forma promocji dla klubu oraz instruktora i nie powinno być tu żadnych oczekiwań finansowych. Te różne stanowiska spotkać można zarówno wśród osób zarządzających klubami jak i wśród instruktorów.

Jeśli obie strony są zadowolone z wypracowanych wspólne ustaleń, to mamy sytuację win-win. Gorzej, jeśli już po zakończeniu imprezy okazuje się, że oczekiwania były różne. Jak temu zapobiec? Ustalić warunki współpracy przed jej rozpoczęciem.

5. URLOPY

Z jakim wyprzedzeniem instruktor powinien informować o planowanym urlopie? A może klub „sugeruje” preferowany termin? Tu potrzeba rozmowy i jasnych komunikatów. Pamiętać należy także o ww. kwestiach związanych z zastępstwami na czas nieobecności instruktora.

6. SZKOLENIA

Finanasowanie

Instruktor sam dba o swój rozwój i finansowanie szkoleń, a może klub ponosi te koszty? Jeśli w grę wchodzi druga opcja, to czy wówczasklub podpisuje z instruktorem umowy lojalnościowe? W przypadku zawierania umów o zakazie konkurenci warto konsultować je z prawnikiem ze względu na szereg zapisów niedozwolonych.

Terminy

Niektórzy instruktorzy chcą się szkolić na własny koszt, ale kluby nie wyrażają zgody na związane z tym nieobecności weekendowe. Z kolei inne kluby dają wiele możliwości rozwoju, a nie zawsze instruktorzy chcą z tego korzystać. To temat, który na początku współpracy może być bagatelizowany, ale do czasu… Lepiej omówić wzajemne oczekiwania na początku wspólnej drogi w branży fitness.

7.PROMOCJA

Nowy instruktor w klubie oczekuje promocji jego osoby i zajęć, które prowadzi. Nie spotyka się ze zrozumieniem ze strony klubu i sam musi o siebie zadbać. Klub oczekuje wsparcia ze strony instruktora w postaci postów w mediach społecznościowych, na co instruktor się nie zgadza. To prawdziwe przypadki zgłaszane przez instruktorów oraz menadżerów klubów. Dlatego takie kwestie trzeba omawiać próbując wypracować rozwiązanie optymalne.

8.SPRZEDAŻ

Czy instruktor ma prowadzić z klientami rozmowy zachęcajace do kupna treningów lub produktów z baru? Jest to w ramach jego podstawowych obowiązków, a może należy się za to dodatkowe wynagrodzenie ? Może też być tak, że zajmują się tym inne osoby, wyspecjalizowane w prowadzeniu rozmów sprzedażowych. Możliwości jest wiele, ale ważne, by wzajemne oczekiwania były sprecyzowane, ustalone.

9.POZOSTAŁE ZASADY WSPÓŁPRACY

Strój

Sprecyzuj jaki dress code obowiązuje w klubie. Panuje pełna dowolność, a może wymagane są firmowe koszulki? To temat, którego nie można lekceważyć, bo wygląd, to obok finansów jeden z delikatniejszych tematów, o którym ludzie nie potrafią i boją się rozmawiać. Zmieńmy to.

Punktualność

Ile minut przed rozpoczęciem zajęć instruktor ma być obecny w klubie? Nieraz wystarczy 10, 15 minut, a czasami nikt tego nie kontroluje i wystarczy, żeby instruktor rozpoczął swoje zajęcia punktualnie. Można wypracować rozwiązanie korzystne dla obu stron, ale tu znów wracamy do rozmowy i ustaleń.

10. KOMUNIKACJA

To ostatnia, ale tak naprawdę najważniejsza kwestia, o którą trzeba dbać od samego początku. Bez sprawnej komunikacji nawet najbardziej szczegółowe procedury w innych obszarach zdadzą się na nic.
Instruktor musi wiedzieć kogo informować o sprawach ważnych i tych mniejszej rangi. Dobrze, żeby wiedział, do kogo może zwrócić się z prośbą o pomoc, gdzie szukać wsparcia. Klub musi ustalić z instruktorami jakie formy kontaktu są pożądane i w jakich sytuacjach.

Pamiętaj, że to, co dla jednej strony jest oczywiste, dla drugiej może być wyjątkiem, sytuacją nie do zaakceptowania. Dlatego warto zadbać o to, by swoje oczekiwania mieć nie tylko sprecyzowane, ale i potrafić je rzetelnie uzasadnić. Jednocześnie warto być otwartym na rozmowę z drugą stroną.  Monolog i uciekanie od tematu to może i wygodne rozwiązanie, ale na krótką metę i nie dla profesjonalistów.

Rozmawiaj, pytaj, słuchaj. Okaż swój profesjonalizm, a łatwiej będzie go otrzymać od drugiej strony.

*Artykuł został napisany dla portalu Body Life


Masz już ode mnie 50 haseł FIT komunikacyjnych?
Wysyłam je bezpłatnie w podziękowaniu za zapis na Newsletter.
Kliknij i sprawdź