Zaznacz stronę

Jak zamknąć firmę z klasą ?

BIZNES | 2 Komentarze

zamykanie-firmy

Zamykanie biznesu z dnia na dzień i zrobienie klienta na szaro niestety się zdarza. Pieniądze wydałeś, usługi nie masz, a firma nie odbiera telefonów. Znasz to? Dowiedz się jak zamknąć biznes z klasą i czego absolutnie nie robić przy zamykaniu działalności.

Prowadzenie klubu fitness i w ogóle prowadzenie każdego biznesu to nie lada wyzwanie. Zgrać musi się wszystko: finanse, organizacja, personel, wizerunek. Czasem nawet tylko jeden z tych czynników może mieć duży wpływ na złą kondycję firmy. Jednym przedsiębiorcom udaje się z tego wybrnąć, inni są zmuszeni do zamknięcia biznesu. Są też sytuacje, kiedy decyzja o zawieszeniu działalności podyktowana jest kwestiami osobistymi. Tak było w moim przypadku, kiedy zdecydowałam się zamknąć Estilo Dance Studio w Szczecinie. Coraz częstsze wizyty w Warszawie i bliski termin porodu nie pozwalały mi na zarządzanie szkołą tańca w pełnym zakresie. Pewnie mogłabym nadal prowadzić studio na odległość, ale nie byłaby to jakość, jakiej oczekiwałabym ja i moi klienci, a na to nie mogłam sobie pozwolić. Decyzja o zamknięciu klubu była podana z około 1-miesięcznym wyprzedzeniem.

O klubach, które zamykane są jednak nagle, bez wcześniejszej informacji słyszałam nieraz. Znajduję takie przykłady m.in w Gdańsku, Szczecinie, Warszawie. Klienci klubu czują się często oszukani i zlekceważeni.

Co zrobić zatem w sytuacji, gdy zamykasz nagle swój biznes?

1.Poinformuj o planowanym zamknięciu firmy:
– Na stronie internetowej,
– Na Facebooku,
– Umieść informację na recepcji w widocznym miejscu,
– Zadzwoń do klientów lub wyślij wiadomości sms
– Poinstruuj osoby pracujące na recepcji o obowiązku informowania każdego klienta o planowanym zamknięciu podczas jego wizyty w klubie

Umieszczenie zdawkowej informacji wyłącznie na Facebooku lub wrzucenie jedynie baneru na stronę internetową z napisem : “Zamknięte”, naprawdę nie jest wystarczające. Przecież klienci korzystają z różnych form komunikacji z firmą. Okaż szacunek każdej osobie.

2. Umożliw klientom kontakt telefoniczny i mailowy
Najlepiej, jeśli to ty pierwszy dotrzesz do klienta z informacją o zamknięciu. Wówczas:
– Podziękuj za dotychczasową współpracę
– Wyjaśnij przyczyny zamknięcia klubu, przynajmniej w podstawowym zakresie. Nie chodzi o to, by wdawać się w szczegóły, których nieraz nie możesz zdradzić, ale nawet krótkie wytłumaczenie, ( powody osobiste, biznesowe, logistyczne), są lepsze niż “Zamykam bo tak”.
– Poinformuj o przysługującym klientowi zwrocie pieniędzy za niewykorzystany karnet

Jeśli nie jesteś inicjatorem kontaktu z klientem, to ważne, by umożliwić mu kontakt z firmą. Dobrze, gdyby był to kontakt, nie tylko mailowy, ale i telefoniczny.
Przypadki, w których nie można się skontaktować z klubem są niestety częste. Dotychczasowe szefostwo nie odbiera telefonu, nie odpowiada na e-maile i próby kontaktu poprzez Facebooka. Nie może być chyba lepszej recepty na porażkę niż zlekceważenie klientów. Do kompletu można dodać usuwanie negatywnych komentarzy np. z profilu firmy na Facebooku.

3. Zwróć pieniądze za niewykorzystany karnet

Jeśli prowadzisz inne filie swojego biznesu, to oczywiście możesz umożliwić klientowi skorzystanie z usług w innym miejscu, ale nie możesz tego narzucić. Jeśli klient nie może, lub po prostu nie chce skorzystać z usługi w innej lokalizacji, to masz obowiązek zwrócić mu pieniądze. W przeciwnym razie narazić się możesz nie tylko na osłabienie wizerunku swojego i firmy, ale i na straty finansowe związane z ewentualną sprawą sądową i karami nałożonymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Szerzej pisałam o tym we wpisie o niedozwolonych klauzulach w regulaminach i umowach. 

Powyższe sprawy wydają mi się tak oczywiste, ale niestety wciąż niektórzy mnie zadziwiają. To, jak zakończysz swoją działalność i swoje relacje z dotychczasowym klientem może zadziałać w przyszłości na twoją korzyść lub obrócić się przeciwko tobie. Jeśli nie załatwisz tego profesjonalnie i schowasz głowę w piasek, to okazujesz w ten sposób brak szacunku klientowi. Przecież różnie w życiu bywa. Może kiedyś znów otworzysz swój biznes i palenie za sobą mostów nie pomoże ci w ponownym pozyskaniu klientów. Ponadto możesz zmniejszyć swoje szanse na zyskanie nowych osób. Pamiętaj, że zadowolony klient przekazuje informację o usłudze lub produkcie 3 osobom, a klient niezadowolony – nawet 10. W dobie Internetu i Facebooka informacje niepochlebne mogą dotrzeć nawet do setek i tysięcy osób znaczniej szybciej niż ci się wydaje. Czy naprawdę tego chcesz?

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

Kto zasługuje na koronę? O “najlepszych” w branży fitness

Kto jest najlepszy? Który instruktor, menedżer, trener personalny? Jaki sprzęt do ćwiczeń, jakie zajęcia i w końcu który klub fitness zasługuje na koronę? Wielu mówi o sobie w superlatywach, a Ty? Nawet jeśli myślisz, że Tobie to nie grozi, to dobrze będzie, jeżeli...

Jak dziękować? 5 niebanalnych prezentów dla klientów klubu fitness.

Nie musisz dziękować swoim klientom za to, że wybrali właśnie twój klub. Nie musisz doceniać ich wytrwałości. Nie musisz też być wdzięczny za ich lojalność ani dawać prezentów w podziękowaniu. W ogóle nic nie musisz. Jeśli jednak myślisz poważnie o swoim biznesie, to...

Mówić czy nie? O szczerości instruktorów cz.2

Czy instruktor fitness powinien mówić klientom klubu o swoich troskach? A może niech lepiej siedzi cicho zawsze i wszędzie? W części I dowiedziałeś się, co na ten temat sądzą instruktorzy oraz klienci klubów. Dziś podpowiem Ci, kiedy lepiej być szczerym, a kiedy...

Newsletter

Czy chcesz być na bieżąco?
Zapisz się na Newsletter, a nie przegapisz najnowszych wpisów.

Dodatkowo dostaniesz w prezencie Fitnessowe Must Know, czyli listę 6 rzeczy, które pomogą uniknąć fitnessowo-biznesowych problemów.

Zgoda