Zaznacz stronę

Świnia na recepcji, czyli o napiwkach w branży fitness.

FITNESS | 8 Komentarze

Dlaczego napiwki dla kelnerów są powszechne, a dla instruktorów i recepcjonistów już nie? Może postawienie świnki skarbonki na ladzie recepcyjnej to dobry pomysł?


Napiwek doliczony do rachunku

O tym, czy napiwki dla kelnerów powinny być doliczane automatycznie do rachunku mówi się wciąż wiele i każda restauracja ma swój system. Ja nie znajduję powodów, dla których ktoś miałby decydować za mnie, czy chcę nagrodzić kelnera za jego uprzejmość i należytą obsługę. Przecież mogę być niezadowolona z jego pracy. Tak naprawdę to nie do końca rozumiem, dlaczego miałabym płacić kelnerowi za należyte wypełnienie obowiązków. Należyta obsługa powinna być standardem, a nie wyjątkiem.

Uprzejmość nie powinna być gratisem, a standardowym zachowaniem każdego pracownika, niezależnie od branży. Oczywiście mogę dodatkowo docenić kelnera dając napiwek, ale tylko wtedy, gdy faktycznie idzie za tym coś więcej niż wyuczona formułka przy przyjęciu zamówienia i podaniu dania. Pewnie większość osób przyzwyczajona jest do przymusowych napiwków w gastronimii, ale czy tak lekko przyjęłyby się napiwki w branży fitness?

W klubie fitness jak w restauracji

Wyobraź sobie, że od jutra w każdym klubie fitness czy szkole tańca wisi na recepcji kartka informująca o doliczeniu do rachunku 10% za obsługę klienta. A może należałoby wprowadzić napiwek w momencie gdy klient przychodzi na treningi częściej niż 2 razy w tygodniu? W wielu restauracjach doliczają napiwek gdy zamówienie skłąda więcej niż 5 osób. Wprowadźmy zatem automatyczny napiwek gdy klient ćwiczy częściej niż 2 razy w tygodniu. Co ty na to?

Napiwki dla instruktorów i recepcjonistów

Zupełnie inaczej wygląda kwestia napiwków dobrowolnych, które daję wówczas, gdy jestem wyjątkowo zadowolona z obsługi. W Polsce, oprócz kelnerom, coraz częściej dajemy napiwki fryzjerom czy taksówkarzom. Dlaczego zatem nie zacząć ich dawać kasjerom, sprzedawcom,  czy w końcu recepcjonistom oraz instruktorom w klubach fitness? Jeśli chcemy wynagradzać kogoś za wyjątkową obsługę, to może trzeba by zastosować takie praktyki we wszystkich branżach?

Gdy prowadziłam szkołę tańca w Szczecinie, jedna z recepcjonistek dostawała napiwek od pary, która przychodziła do mnie na indywidualne lekcje tańca. Para ta przychodziła przynajmniej 15 minut przed lekcją, bo wiedziała, że oprócz profesjonalnej obsługi może liczyć na miłą rozmowę i sporą dawkę pozytywnej energii. Było to budujące nie tylko dla recepcjonistki, ale i dla mnie, bo utwierdziłam się, że powierzenie jej tego stanowiska było dobrą decyzją. Cieszyłam się tymi napiwkami razem z nią.

Może zatem to dobry moment, aby ustawić na recepcji świnki skarbonki z imionami instruktorów, trenerów personalnych i recepcjonistów?  A może w niektórych klubach już teraz można znaleźć słoik pełen monet?


Czy chcesz być na bieżąco i otrzymywać ode mnie wartościowe treści ?
Zachęcam Cię do zapisania się na mój NEWSLETTER.
Na początek otrzymasz ode mnie w prezencie listę „Fitnessowe Must Know”, czyli 6 formalnych kwestii, o których każdy w fitnessowym biznesie wiedzieć powinien aby uniknąć problemów.

ZAPISZ SIĘ TUTAJ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

Kto zasługuje na koronę? O “najlepszych” w branży fitness

Kto jest najlepszy? Który instruktor, menedżer, trener personalny? Jaki sprzęt do ćwiczeń, jakie zajęcia i w końcu który klub fitness zasługuje na koronę? Wielu mówi o sobie w superlatywach, a Ty? Nawet jeśli myślisz, że Tobie to nie grozi, to dobrze będzie, jeżeli...

Jak dziękować? 5 niebanalnych prezentów dla klientów klubu fitness.

Nie musisz dziękować swoim klientom za to, że wybrali właśnie twój klub. Nie musisz doceniać ich wytrwałości. Nie musisz też być wdzięczny za ich lojalność ani dawać prezentów w podziękowaniu. W ogóle nic nie musisz. Jeśli jednak myślisz poważnie o swoim biznesie, to...

Mówić czy nie? O szczerości instruktorów cz.2

Czy instruktor fitness powinien mówić klientom klubu o swoich troskach? A może niech lepiej siedzi cicho zawsze i wszędzie? W części I dowiedziałeś się, co na ten temat sądzą instruktorzy oraz klienci klubów. Dziś podpowiem Ci, kiedy lepiej być szczerym, a kiedy...

Newsletter

Czy chcesz być na bieżąco?
Zapisz się na Newsletter, a nie przegapisz najnowszych wpisów.

Dodatkowo dostaniesz w prezencie Fitnessowe Must Know, czyli listę 6 rzeczy, które pomogą uniknąć fitnessowo-biznesowych problemów.

Zgoda