Jak oczarować klienta głosem ?

Głos to potężne narzędzie w rękach instruktora fitness i tańca. Odpowiednio użyty może sprawić, że klienci pokochają twoje zajęcia. Ważne jest bowiem nie tylko to, co mówisz, ale także JAK mówisz. Jak zatem oczarować klientów swoim głosem?
Poznaj 7 sposobów na skuteczną komunikację werbalną podczas zajęć fitness. 

  1. DYKCJA mów wyraźnie, poprawnie, nie zlepiaj wszystkich wyrazów w całość. Podczas zajęć fitness wprawdzie często wystarczą krótkie komendy np. proste plecy, 4 kolana, step touch, ale jest jeden warunek: Wszystkie komendy muszą być wypowiedziane wyraźnie, inaczej do klientów nie dotrą twoje słowa, a na sali zapanuje chaos.
  2. TEMPO – Jeśli prowadzisz trening personalny, dostosuj tempo mówienia do osoby, z którą pracujesz. Jeśli jest osobą pełną energii, to twoje żółwie tempo może być dla niej męczące. Jeśli natomiast twój klient ceni sobie spokój, daj mu go, mówiąc wolniej.
    Dostosuj tempo do zajęć – rodzaju ćwiczeń, emocji, które chcesz przekazać. Jeśli mówisz „Wdech, wydech, zrelaksuj się” , to mów wolniej, stosuj pauzy i sam operuj oddechem. Jeśli natomiast chcesz zachęcić ludzi do wykonania kolejnych 10 pompek, gdy z głośników rozbrzmiewa żywa muzyka, to mówiąc:  „Dawaj, dawaj, dasz radę” odpuść sobie ślimacze tempo.
  3. TON– Możesz powiedzieć to samo, jedno zdanie na 10 sposobów i tylko od ciebie zależy, jaki cel osiągniesz. Tonem głosu możesz uspokoić, rozśmieszyć, okazać irytację, złość. Mówiąc do klienta  „Za wysoko unosisz hantle” podniesionym głosem i w dodatku z grymasem na twarzy, wzbudzisz tylko niechęć. Klient poczuje, że jesteś na niego zły, lub że jest najgorszą ofermą na świecie. Chyba tego nie chcesz osiągnąć?
    Wystarczy, że zmienisz ton głosu, dodasz do tego uśmiech i podejdziesz do klienta pokazując prawidłowe wykonanie ćwiczenia, a on doświadczy zupełnie innych emocji. Poczuje, że się o niego troszczysz.
  4. SIŁA – Dostosuj siłę głosu do sytuacji i liczby osób na sali tak, byś był słyszalny. Czasami instruktorzy, starając się by wszyscy ich słyszeli wręcz krzyczą, mając przed sobą zaledwie kilka osób. To jest niepotrzebne i w ogóle warto się zastanowić, czy KRZYK kiedykolwiek jest potrzebny? Tym zajmiemy się za chwilę.
  5. ODDECH / PAUZY  – Stosuj przerwy, nie tylko by złapać oddech, ale by „wymusić” na odbiorcy zastanowienie się nad tym, co powiedziałeś, dać mu szansę na reakcję. To także chwila odpoczynku dla twojej krtani.  Poza tym nie musisz trajkotać non stop. Bardzo często początkujący instruktorzy chcą przekazać wszystko, co wiedzą w pierwszych sekundach rozgrzewki. Wówczas słyszymy potok słów i w rezultacie klient nic nie zapamiętuje. Operowanie pauzą jest wówczas na wagę złota. Coś w końcu jest w powiedzeniu „Mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. Pamiętaj jednak, żeby nie iść w skrajności. Zbyt długie pauzy klienci mogą odebrać jako efekt zawahania, braku pewności siebie, niewiedzy.
  6. FRAZOWANIE –  Dzięki niemu możesz wyeksponować to, na co chcesz zwrócić uwagę odbiorcy. Do tego służą m.in. znaki interpunkcyjne i mówiąc, możesz starać się je także zastosować. Wspomniany wyżej oddech i pauza także odgrywają tu dużą rolę.
  7. BARWATo po niej, częściej niż nam się wydaje jesteśmy oceniani. Ważne jest bowiem pierwsze wrażenie i klient często nawet nieświadomie już dokonuje pierwszej oceny po barwie naszego głosu, określając instruktora  jako pewnego siebie, przyjaznego lub wręcz przeciwnie. Barwa głosu może oczywiście zmienić się wskutek choroby krtani, przeziębienia, można też pracować nad jej zmianą.

Skoro mowa o głosie w kontekście pracy instruktora, to spore znaczenie ma także mikrofon i muzyka podczas zajęć fitness.

MIKROFON – Jeśli prowadzisz zajęcia na dużej sali, to użycie mikrofonu zadba nie tylko o twój głos, ale i o komfort klientów. Jednak mikrofon na małej sali, gdzie mamy zaledwie kilka czy kilkanaście osób, to raczej zbędny gadżet. Przy takiej ilości naprawdę wystarczy mówić. Wcale nie trzeba krzyczeć, by wszyscy nas słyszeli. Czasami na tak małej sali, mikrofon będzie wręcz powodował więcej problemów – sprzężenia z głośnikami, konieczność wyciszania go w momencie korygowania uczestników.

GŁOŚNOŚĆ MUZYKI Dopasuj głośność muzyki do tego, jak mówisz. Jeśli nie potrafisz przebić się przez mocne brzmienia, to ścisz trochę muzykę i zrób głośniej np. w końcowej choreografii, gdy wszystko jest już jasne i słowa są zbędne, bo rządzi muzyka, ruch, zabawa.

KRZYK
Są instruktorzy, którzy wręcz krzyczą prowadząc zajęcia, a ich sala zamienia się w jednostkę wojskową. Jedni uwielbiają takich instruktorów, inni nie znoszą. Jednych taki krzyk motywuje i dodaje energii, inni czują się tym przytłoczeni i zniechęca ich to do treningu. Szczególnie można spotkać się z krzyczącymi instruktorami podczas zajęć CrossFit , lub inspirowanych tym treningiem, a także podczas zajęć ze sztangami np. Magic Bar, Body Pump. Osobiście lubię charyzmatycznych instruktorów, ale już krzykom mówię „nie”. Wolę mniej wojskową formę komunikacji. Jednak o to chodzi, by każdy instruktor był inny, bo preferencje klientów także są różne i wówczas każdy może znaleźć coś dla siebie.

Jest ważne, aby to, jak mówisz robić świadomie. Jeśli chcesz szeptać, to wiedz dlaczego. Jeśli chcesz podnieść głos, również zrób to z głową. Oczywiście nutka spontaniczności się przyda, ale jak zawsze wszystko z umiarem.  Głosem możesz oczarować klientów, wzbudzić ich zaufanie, zachwyt, dodać energii. Możesz też ich zmęczyć swoim głosem, zanudzić, zniechęcić do zajęć. Dlatego warto zadbać o to JAK mówisz, ćwiczyć to, zwracać uwagę na komunikację werbalną podczas zajęć grupowych, treningów personalnych, a także podczas rozmowy z klientem między treningami. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat komunikacji instruktora z klientami zapraszam Cię do GRUPY dla instruktorów fitness oraz tańca na Facebooku. Tam poznasz wiele wskazówek dotyczących komunikacji, możesz prosić o radę, tam dzielimy się swoimi doświadczeniami.  Dołącz do GRUPY.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s