Jak zamknąć firmę z klasą ?

zamykanie-firmy

Zamykanie biznesu z dnia na dzień i zrobienie klienta na szaro niestety się zdarza. Pieniądze wydałeś, usługi nie masz, a firma nie odbiera telefonów. Znasz to? Dowiedz się jak zamknąć biznes z klasą i czego absolutnie nie robić przy zamykaniu działalności.

Prowadzenie klubu fitness i w ogóle prowadzenie każdego biznesu to nie lada wyzwanie. Zgrać musi się wszystko: finanse, organizacja, personel, wizerunek. Czasem nawet tylko jeden z tych czynników może mieć duży wpływ na złą kondycję firmy. Jednym przedsiębiorcom udaje się z tego wybrnąć, inni są zmuszeni do zamknięcia biznesu. Są też sytuacje, kiedy decyzja o zawieszeniu działalności podyktowana jest kwestiami osobistymi. Tak było w moim przypadku, kiedy zdecydowałam się zamknąć Estilo Dance Studio w Szczecinie. Coraz częstsze wizyty w Warszawie i bliski termin porodu nie pozwalały mi na zarządzanie szkołą tańca w pełnym zakresie. Pewnie mogłabym nadal prowadzić studio na odległość, ale nie byłaby to jakość, jakiej oczekiwałabym ja i moi klienci, a na to nie mogłam sobie pozwolić. Decyzja o zamknięciu klubu była podana z około 1-miesięcznym wyprzedzeniem.

O klubach, które zamykane są jednak nagle, bez wcześniejszej informacji słyszałam nieraz. Znajduję takie przykłady m.in w Gdańsku, Szczecinie, Warszawie. Klienci klubu czują się często oszukani i zlekceważeni.

Co zrobić zatem w sytuacji, gdy zamykasz nagle swój biznes?

1.Poinformuj o planowanym zamknięciu firmy:
– Na stronie internetowej,
– Na Facebooku,
– Umieść informację na recepcji w widocznym miejscu,
– Zadzwoń do klientów lub wyślij wiadomości sms
– Poinstruuj osoby pracujące na recepcji o obowiązku informowania każdego klienta o planowanym zamknięciu podczas jego wizyty w klubie

Umieszczenie zdawkowej informacji wyłącznie na Facebooku lub wrzucenie jedynie baneru na stronę internetową z napisem : „Zamknięte”, naprawdę nie jest wystarczające. Przecież klienci korzystają z różnych form komunikacji z firmą. Okaż szacunek każdej osobie.

2. Umożliw klientom kontakt telefoniczny i mailowy
Najlepiej, jeśli to ty pierwszy dotrzesz do klienta z informacją o zamknięciu. Wówczas:
– Podziękuj za dotychczasową współpracę
– Wyjaśnij przyczyny zamknięcia klubu, przynajmniej w podstawowym zakresie. Nie chodzi o to, by wdawać się w szczegóły, których nieraz nie możesz zdradzić, ale nawet krótkie wytłumaczenie, ( powody osobiste, biznesowe, logistyczne), są lepsze niż „Zamykam bo tak”.
– Poinformuj o przysługującym klientowi zwrocie pieniędzy za niewykorzystany karnet

Jeśli nie jesteś inicjatorem kontaktu z klientem, to ważne, by umożliwić mu kontakt z firmą. Dobrze, gdyby był to kontakt, nie tylko mailowy, ale i telefoniczny.
Przypadki, w których nie można się skontaktować z klubem są niestety częste. Dotychczasowe szefostwo nie odbiera telefonu, nie odpowiada na e-maile i próby kontaktu poprzez Facebooka. Nie może być chyba lepszej recepty na porażkę niż zlekceważenie klientów. Do kompletu można dodać usuwanie negatywnych komentarzy np. z profilu firmy na Facebooku.

3. Zwróć pieniądze za niewykorzystany karnet

Jeśli prowadzisz inne filie swojego biznesu, to oczywiście możesz umożliwić klientowi skorzystanie z usług w innym miejscu, ale nie możesz tego narzucić. Jeśli klient nie może, lub po prostu nie chce skorzystać z usługi w innej lokalizacji, to masz obowiązek zwrócić mu pieniądze. W przeciwnym razie narazić się możesz nie tylko na osłabienie wizerunku swojego i firmy, ale i na straty finansowe związane z ewentualną sprawą sądową i karami nałożonymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Szerzej pisałam o tym we wpisie o niedozwolonych klauzulach w regulaminach i umowach. 

Powyższe sprawy wydają mi się tak oczywiste, ale niestety wciąż niektórzy mnie zadziwiają. To, jak zakończysz swoją działalność i swoje relacje z dotychczasowym klientem może zadziałać w przyszłości na twoją korzyść lub obrócić się przeciwko tobie. Jeśli nie załatwisz tego profesjonalnie i schowasz głowę w piasek, to okazujesz w ten sposób brak szacunku klientowi. Przecież różnie w życiu bywa. Może kiedyś znów otworzysz swój biznes i palenie za sobą mostów nie pomoże ci w ponownym pozyskaniu klientów. Ponadto możesz zmniejszyć swoje szanse na zyskanie nowych osób. Pamiętaj, że zadowolony klient przekazuje informację o usłudze lub produkcie 3 osobom, a klient niezadowolony – nawet 10. W dobie Internetu i Facebooka informacje niepochlebne mogą dotrzeć nawet do setek i tysięcy osób znaczniej szybciej niż ci się wydaje. Czy naprawdę tego chcesz?

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Jak zamknąć firmę z klasą ?

    • To powiem ci, że szykuję właśnie mocny wpis, bo będzie o zamknięciu klubu z powodu śmierci właściciela…oj ile emocji skrajnych zachowań to wywołało, zarówno wśród klientów jak i konkurencji..

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s